Toubkal 14-21 april 2019

Eindelijk was het zover. De Toubkal trekking gaat beginnen. Een aantal van onze groep had al een voorverkenning gedaan en al op zaterdag afgereisd naar Marrakech. Bij het meetingpoint op Schiphol werden wij door onze reisleider Rob voorzien van de laatste noodzakelijke materialen, zoals stijgijzers, wandelstokken etc. De vlucht verliep voorspoedig. Net voor zonsondergang zette ons vliegtuig voet aan grond. Bij het uitstappen kwam de warmte ons tegemoet. Dat belooft veel goeds voor de komende dagen.

Nadat we onze spullen hadden verzameld en de douaneformaliteiten waren afgerond stapten we met zijn allen in een minibusje welke ons door het chaotische verkeer van Marrakech naar ons hotel bracht. Ongelooflijk als je bedenkt dat je op slechts enkele uren vliegen in een compleet andere wereld terecht komt.  Andere geuren, een hoop kabaal , oorverdovend toeteren en veel mensen op de been. Alles is anders dan thuis. Wel iets anders dan een dagje Egmond aan de Hoef. De rugzakken en overige materialen werden op een trekkar geladen en via een paar smalle steegjes kwamen wij in ons hotel Riad Assia aan.

Wij werden verwelkomd door onze voorverkenners die al snel met sterke verhalen op de proppen kwamen. De kamers zagen er proper uit en na de spullen weg gelegd te hebben gingen we met zijn allen naar een ander hotel voor een uitgebreid diner op het dakterras. Op straat was het een drukte van jewelste en hoe later het werd des te meer mensen er op de been kwamen waaronder veel straatverkopers. Na behoorlijk lange tijd kwamen de schalen met gegrilde kip  en typische Marrokaanse gerechten op tafel. Inmiddels waren we wel aan wat te happen toe en we lieten het ons goed smaken. De vegetarische gerechten bleken een tafel verder op beland te zijn dus voor 1 van ons wat het enigszins afzien. Na het diner zijn we nog met een aantal afgezakt naar het centrale plein waar je ogen en oren tekort komt. Wil je een aap op de schouder. No problem.
Wel dokken natuurlijk. Veel kramen met heerlijke gerechten en vruchtensappen en dat alles voor een fractie van de Nederlandse prijs. Net voor middernacht kwamen we weer aan in ons hotel o te genieten van een welverdiende nachtrust

15 april 2019. Verslag 1e dag Toubkal trekking. Na een relaxt ontbijt vertrokken we uit het Riad Assia, een klein, gezellig hotel, met vriendelijk personeel. Na een rit van 1 1/2  u met busje zijn we zo rond 10.00 u aan de wandel gegaan vanaf Asni . In Asni konden we onze overtollige bagage achter laten bij pa  Mohamed, tevens de sluit gids. Een perfecte dag om te beginnen, volop zon. In  een dusdanig rustig zodat de pakezels ons met gemak in konden halen  Via prachtige paden begon onze tocht het Atlas gebergte in om rond half 2 bij onze gite aan te komen in Tahaliouine. Hier hebben een heerlijke verlate lunch genuttigd.
Dag 2 Toubkal
In het vakantie oord Asni begon onze tweede dag van de Toubkalexpeditie na een memorabele nacht in de gite Talalouine. In een slaapzaal met 6 Athlosers is in slaap vallen toch wel een dingetje, niet alleen het slaan van de ijzeren deuren (door de harde wind) bevordert dit niet. Maar ook het onophoudelijke geklets helpt niet. Uiteindelijk is het voor de meeste toch gelukt en stonden wel om even over half acht klaar voor een steile afdaling naar de rivier. Over smalle padjes en tussen huisjes door gevolgd door een stenige en steile klim naar een pas. Ook het weer was ons goed gezind lekker zonnetje en behoorlijk veel wind zodat de temperatuur zeer aangenaam was Het was een zeer indrukwekkend  landschap veel rotsen en prachtige gekeurd gesteente  Onderweg zijn we de lokale geitenhoeder tegen gekomen met zo’n 100 of meer geiten Daarna zijn we onze weg vervolgd richting dorp Tahalouine. Onderweg een pitstop gemaakt waar we werden voorzien van eten en drinken.
Na nog een 2-tal uren verder geklauterd te hebben arriveerden wij in onze 2e overnachtings logement (gite) in Tizgul.
Dit dorp was werkelijk een schilderachtig bergdorp waar de tijd eeuwen had stilgestaan, zo leek het wel. De bevolking was erg vriendelijk en wij raakten alras in gesprek met de  locals. Communiceren ging moeizaam maar met behulp van enkele woorden Frans en wat gebarentaal kwamen we een heel eind. Enkele van onze groep werden binnen in hun huisje geroepen. De bewoners waren werkelijk straatarm maar ontzettend vriendelijk en deelden hun brood en thee met ons. Jannie en Ada lieten hun handen door hun gehandicapte dochter met henna tatoeëren. Daarna was het nog even snel voor het diner een boodschapje doen. In het plaatselijke dorpswinkeltje raakten wij weer in gesprek en moesten de wedstrijd Ajax Juventus op de televisie met hun meekijken. Dat werd nog even heel gezellig. Edwin gaf nog even een rondje weg voor 22 man en dat kostte hem omgerekend 9,50 euro. Daarna was het tijd om naar bed te gaan. Hopelijk slapen we deze nacht iets beter.
Weer mooi weer!
Woensdag 17 april 2019 in de ochtend klaar maken voor weer een mooie tocht.  De nachten zijn hier heerlijk.  Een aantal van ons hebben weer op het balkon onder de sterrenhemel geslapen. Af en toe wat wind maar een heerlijke temperatuur. Na het ontbijt was het om 8:30 uur buiten voor het pensioen verzamel om te starten met de tocht. Ik kijk nog wat in om me heen. De tijd heeft hier al 200 jaar stil gestaan, althans zo lijkt het! Huizen zijn opgebouwd met modder en houten palen. De wegen lijken van opgedroogd modder. Kippen scharrelen over straat. Een man op een ezeltje passeert mij met zware lading naar mijn idee. Ik hoor op de achtergrond mannen naar elkaar iets roepen en een muildier begint te balken. Ja … cultuur. Ik ben in Marokko!  We vertrekken. De gids gaat voorop en we gaan direct aan een beklimming beginnen. Onderweg een kleine pauze . Ik zit op een steen en kijk voor me uit. Een prachtig landschap. Rode rotsen met begroeiing. In de verte bergtoppen met sneeuw.  Na de korte pauze lopen we verder de berg op. Laatste gedeelte was erg steil met behoorlijke harde wind. Aan de top gekomen zaten we inmiddels op circa 3000 meter. Vervolgens ging de weg naar beneden. We passeren een beek waar we lekker met de voeten in zijn gaan zitten. Heerlijk!! Voorts hebben we het laatste uur gelopen en hebben intrek genomen in het pension. Bij een pension hebben we gebruik kunnen van een Haman. Weer een prachtige dag vandaag!

Donderdag 18 april;
De dag begint vroeg; 6.00 zitten wij aan het ontbijt en 6.30 zijn wij klaar voor vertrek. We lopen in de dageraad met miezer regen en voor het eerst deze week gekleed in de lange broeken en regenkleding. Er hangt erg veel mist in de bergen waardoor het zicht gedurende bijna de hele dag beperkt blijft.

Rond 13.30 uur komen wij aan op onze lunchplek in een leuk dorpje welke zich om een waterval bevind. Genietend van de zonnestralen die voor het eerst vandaag door de mist breken eten wij de heerlijke pasta en verse groentemix. De koolhydraten die we goed kunnen gebruiken! Vanaf deze plek moeten wij namelijk nog 1000 meter klimmen naar onze overnachtingsplek op zo’n 3100 meter hoogte.

Na een trekking dag van bijna 12 uur komen wij rond 17.00 uur aan op bestemming van overnachting. Deze bevind zich op een ontzettend mooie locatie aan de voet van de Toubkal. We slapen op één van slaapkamers met 28 bedden naast en boven elkaar… Uitgeput van de lange dag nemen enkelen een lekkere douche, slapen wat bij, of bespreken de dag onder het genot van een lekker kopje Marrokkaanse thee. Morgen vertrekken wij om 5.00 uur voor topdag!